Thursday, May 17, 2012

Seperti melepaskan anjing tersepit

uissssssss... panjangkan tajuk entri.
tetibe je rasa nak lepaskan perasaaan geram dan tak puas hati kat sini.

seperti peribahasa di atas. mungkin ramai di kalangan kita semua yang penah melalui nya kan.
maksud di sebalik peribahasa tu, menolong orang yang tidak tahu berterima kasih.

bila NH hidup berdua ni, NH kena menerima keluarga baru kan. so, adik beradik, sepupu sepapat, saudara ma ra belah husband NH secara otomatiknya menjadi adik beradik sepupu sepapat saudara mara NH gak kan. dalam ramai-ramai tu, tak semua akan menyenangkan hati kita kan. adik beradik saudara mara kita sendiri pun banyak yang membuatkan kita merasa sedih n kecik hati kan.

berbalik pada menolong orang yang tidak tahu berterima kasih. bukannya nak balasan or apa2 kan, just ucapan terima kasih je pun. kalau setakat tidak berterima kasih tu, kita tak yah la pk pjg2 kan, kalau dah sampai menindas kita atau menikam dari belakang tu, mcm angin 1 badan la kan.

menolong orang tu, 1 amalan mulia. tapi, berpada pada la kan. kalau dah sekali tolong, orang buat kita mcm tak wujud je, kali ke2 tu, jangan dilayan la kan. biar la dia bawa diri sendiri. sblum dapat kije, kita suami isteri la yang dia nak minta tlong, bila dah dapat kije, cakap besar, bersembang bagai tak ingat nak mati kan, pastu, menindas kite di tempat kerja plak kan. tu mmg dah lebih la kan. iss.. memang nak elakkan diri la dari orang mcm tu kan.

macam mana la nak buat orang macam ni sedar diri. ucapan terima kasih tu penting dalam kehidupan kita kan. untuk menjaga hati semua orang kan.

buat baik berpada pada, buat jahat jangan sekali.

2 comments:

  1. SUKA BLOG AWAK..kemas dan menarik.(^__^)v

    ReplyDelete
  2. hud aikara : trima kasih sebab berkunjung ke blog saya.

    ReplyDelete