Wednesday, February 16, 2011

Ranting Cinta Si Plato



dah lama sebenarnya saya melayan novel ni, baru teringat nak update kat encik blog kesayangan ni..:]
dalam masa 2 hari, dah selamat sampai ke penghujung nya.. norhayati berahim, mmg penulis yang saya minat, bagi la hasil karya nya, mmg saya akan ngadap sampai ke akhir.

"Satu hari, Plato bertanyakan makna cinta dan Socrates pun menjawab ; masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambiklah satu ranting yang menurut kamu paling baik. Tetapi engkau haruslah ke depan dan jangan kembali ke belakang. Pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut.
Maka masuklah Plato ke dalam hutan dan keluarlah Plato tanpa membawa sebatang rantingpun" Gurunya pun bertanya, maka jawab plato: saya sebenarnya sudah menemui ranting yang bagus, tetapi saya berfikir barangkali di depan saya ada ranting yang lebih baik. Tetapi setelah saya berjalan ke depan, ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yang terbaik. Maka saya keluar dari hutan tanpa membawa apa-apa ".
Itulah maknanya cinta...dalamkan maknanya? Kalau nak tahu lebih lagi kenalah baca novel ni .... Untuk novel macam biasa la aku bagi 5 bintang.....Aku suka sangat, penulisnya sentiasa basah dengan idea yang baik2.

No comments:

Post a Comment