Monday, October 31, 2011

Bersanding itu haram???

assalamualaikum.

morning.. di pagi2 isnin ni, NH dh terfikir pasal bersanding. aiiiyyoo, macam dah gatal nak kawin kan.. bukannya apa, Nh terfikir sesuatu n dah cari kat pak cik google.
lagipun, NH ni, malu la nak bersanding. family NH pun tak galakkan Nh bersanding, tp, family encik tunang tak tau lg keputusan macam mana.. mm.. skrg tengah tunggu family encik tunang bincang dgn family NH.

apa apa pun, bak kata orang, kahwin sekali je, mesti nak sanding kan.mm...
hasil yang berjaya NH jumpa kat pakcik google.

bersanding jadi haram apabila:>>

~penggunaan beras kunyit,jampi mentera semasa berandam
atau ketika mendirikan pelamin.konon2nye nak halau hantu syaitan jin segala.

~Melakukan beberapa larangan Allah seperti membuang bulu kening, mengikir gigi dalam upacara mengandam

~Berhias untuk membuat penampilan kepada orang ramai sehingga tidak menghiraukan lagi batasan syara’ dalam perhiasan diri seperti pengantin lelaki dipakaikan emas dan sutera, pengantin perempuan berpakaian membuka aurat dan bertabarruj secara jahiliyyah

~Melakukan pembaziran di dalam menyediakan kelengkapan untuk persandingan seperti singgahsana pelamin

kalau ada salah satu perkara kat atas tu
maka haram lah bersanding tu..kalau tak de tak pe la..
tapi ada jugak setengah orang yang tak kisah pun membazir ke apa..

pening gak pk bende2 macam ni.mm..

2 comments:

  1. kak noor.ikut pd keinginan masing-masing.kalau untuk cukur kening tu,mak andam akan tnye dulu.so keputusan dgn tgn kite. mcm jampi serapah tu mmg tak bgus nk buat...percaya pada Allah adalah lebih baik..:)

    ReplyDelete
  2. jee: hehe.. ada org ckp, cabut je seurat dua bulu kening tu, kira ok la kan..

    ReplyDelete