Monday, April 11, 2011

NH : Cabaran 50 Buku : (16) Penjara Rindu



Penjara Rindu
Penulis: Nia Arissa
Terbitan: Kaki Novel
Cetakan 2010


" kepekaan saya"
Penjara Rindu (PR) adalah hasil nukilan Nia Arissa. PR menceritakan perihal perkahwinan paksa yang terlalui oleh Farisha Hani bersama Haziq Denial. Perkahwinan yang di atur oleh ibubapa Haziq. Haziq dan Farisha Hani adalah sepupu. Bapa Farisha yang memujuk Farisha supaya menerima lamaran daripada keluarga Haziq kerana ingin membalas segala budi yang telah di berikan oleh keluarga Haziq kepada keluarga Farisha juga ingin menyelamatkan maruah keluarga Haziq setelah bakal isteri Haziq melarikan diri bersama lelaki lain di saat-saat akhir mereka hendak di ijalkabulkan.

Farisha masih bergelar seorang pelajar di salah sebuah institut pengajian tinggi tempatan dan telah mempunyai kekasih hati yang bernama Aswad. Aswad seorang pencinta yang setia. Sanggup hidup seorang diri setelah Farisha memungkiri segala janji cinta mereka.

Setelah Farisha mula melangkah ke alam pekerjaan, ditakdirkan Farisha bekerja di dalam syarikat yang sama dengan Aswad dan mereka perlu bekerjasama dalam pelbagai tugasan. Bekerja di tempat yang sama membuatkan Aswad merasa cukup gembira dalam meniti hidup seharian. Namun, Farisha cukup tidak menyukai situasi yang terpaksa dilaluinya, bekerjasama dengan Aswad. Setiap perlakuan Farisha dan Aswad menjadi bahan intipan dan berlakunya satu fitnah yang maha hebat.

Manakala, setelah berlaku beberapa kejadian yang tidak disengajakan di antara Haziq dan Farisha, bibit-bibit cinta di antara mereka mula mekar. Masing-masing tidak menyedari perasaan sendiri dan Haziq masih dengan egonya. Akhirnya, Farisha dan Haziq membuka pintu hati masing-masing untuk meneriam antara satu sama lain dan mengecapi kebahagian yang sempurna. Tetapi, sikap Farisha yang suka berahsia, menimbulkan pelbagai syak wasangka di dalam diri Haziq.

Kemunculan Haziq secara diam-diam di pejabat Farisha menyebabkan berlakunya perselisihan faham antara Haziq, Farisha dan Aswad. Haziq mula dikuasai cemburu. Peminat misteri yang selalu menghantar bunga pada Farisha juga telah menyebabkan pertengkara antara Farisha dan Haziq. Peminat misteri tersebut hanya ingin melihat kebahgian yang dikecapi Farisha dan Haziq berkecai. Cemburu Haziq juga telah dirasuk oleh Tasya dan Tiara. Kesempatan di ambil oleh Tiara untuk menggoda Haziq dan mencalit ubat guna-guna pada Haziq. Kealpahan Haziq terus memerangkap dirinya di dalam perangakap Tasya dan Tiara.

Kesengsaraan hidup Farisha bermula setelah Haziq melafazkan talak tiga padanya. Musibah datang bertimpa-timpa ke atas diri Farisha. Setelah ditinggalkan suami, Farisha juga kehilangan bayi didalam kandungannya. Kehilangan suami dan anak dalam masa yang sama menyebabkan Farisha kehilangan semangat untuk meneruskan hidup dan Farisha mengalami penyakit meroyan. Bertahun-tahun Farisha mengambil masa untuk sembuh sepenuhnya. Haziq juga menjalani rawatan secara Islam setelah menyedari dirinya terkena sihir oleh Tiara. Haziq juga telah sedar dengan segala kesalahan yang telah dilakukannya. Cinta Haziq masih segar untuk Farisha. Tapi sayang, semuanya sudah terlambat. Farisha telah memulakan hidup baru dengan menjadi tunangan Aswad dan mahu mendirikan rumahtangga untuk kali kedua dalam hidupnya.

Mungkinkah Farisha terus dipenjara oleh rindunya sendiri? Penjara Rindu akan membongkar segala-galanya. Pasangan yang terpaksa berkahwin atas kehendak insan lain tidak semestinya akan mengalami kesengsaraan seumur hidup, kebahagian akan muncul juga dalam kehidupan mereka walaupun sekejap. Badai yang melanda tidak seharusnya memusnahkan segalanya. Mungkin, badai yang melanda itu untuk menguji tahap kesetiaan cinta dalam diri seseorang. Berpisah tidak semestinya untuk selama-lamanya. Bersama juga tidak semestinya akan kekal bersama untuk selama-lamanya. Semua ini telah diharungi oleh watak yang bernama Farisha Hani dan Haziq.

No comments:

Post a Comment