Monday, April 25, 2011

NH: Cabaran 50 Buku : (19) Coke And Sundae



Tajuk : Coke and Sundae
Penulis : Ilya Abdullah
Penerbit : Kaki Novel
Terbitan 2010


"kepekaan saya"
Coke and Sundae sebuah kisah percintaan bertemakan komedi romantik. Jalan cerita yang begitu bersahaja dan cukup santai. Watak utamanya seorang gadis yang bernama Azyan dan berwatakan lasak dan sedikit ganas. Watak Azyan di padankan dengan watak heronya yang bernama Syakir.

Azyan menjadi lasak dan sedikit ganas kerana dibesarkan bersama dua orang abang. Azyan suka membelasah siapa-siapa sahaja yang suka mengacau atau mengusiknya. Azyan mahir dalam bidang taekwando.

Apabila sudah memasuki alam dewasa, Azyan belajar untuk menjadi seorang gadis yang lebih feminim. Tetapi, percubaan yang Azyan lakukan, tidak berapa menjadi. Banyak lagi kekurangan yang perlu Azyan perbetulkan.

Sebenarnya, Syakir telah menaruh hati pada Azyan di zaman persekolahan lagi. Walaupun Azyan memiliki perwatakan yang lasak, ada tarikan yang tersendiri yang menyebabkan Syakir amat menyukai Azyan. Azyan dan Syakir menuntut ilmu di pusat pengajian tinggi yang sama. Mereka selalu bersua muka tetapi, mereka selalu bertengkar kerana Syakir gemar mengusik dan menyakat Azyan. Timbul perasaan dendam dalam hati Azyan terhadap Syakir. Disebabkan perasaan dendam Azyan itulah, Azyan buat-buat tidak nampak tentang kewujudan Syakir dalam hidupnya.

Azyan juga telah terjatuh hati pada Haziq iaitu sepupu kepada Syakir. Haziq menjadi jejaka idaman hati Azyan kerana fizikal Haziq yang gagah dan menampakkan kekuatan seorang jejaka. Tetapi, malang menimpa Azyan apabila di ganggu oleh sekumpulan samseng semasa keluar temujanji bersama Haziq. Azyan mengharapkan Haziq dapat melindungi keselamatan dirinya kerana Azyan telah berjanji dengan ayahnya yang dia tidak akan menggunakan sebarang kemahiran mempertahankan diri lagi setelah dia ingin berubah menjadi seorang yang feminim. Demi keselamatan dirinya dan Haziq, Azyan terpaksa membelasah samseng-samseng tersebut. Haziq telah lari lintang-pukang menyelamatkan dirinya dan meninggalkan Azyan seorang diri bersama-sama samseng-samseng. Akhirnya, Azyan tidak mahu berkawan dan menaruh hati pada Haziq lagi.

Setelah Azyan betul-betul berubah menjadi seorang gadis yang ayu dan feminim, Syakir merasa sangat bimbang kerana muncul lelaki-lelaki yang cuba untuk memikat Azyan iaitu Zekri dan Rizlan. Zekri adalah romeo tahap awek keliling pinggang manakala Rizlan pula seorang yang hensem dan kaya.

Azyan suka kepada layanan Rizlan dan Zekri. Azyan memang tidak suka langsung dengan Syakir kerana Syakir suka membulinya dan memaksanya melakukan pekara yang tidak disukai. Syakir memaksa Azyan menjadi heroin dalam pementasan teater dan pergi berkhemah di tengah-tengah hutan. Syakir mengunakan helah kotor supaya Azyan mengikut segala perintahnya. Dalam kelab teater, Syakir adalah presiden. Jadi, setiap ahli kelab teater kena mengikut segala arahan presiden. Syakir juga rapat dengan kedua-dua abang Azyan. Syakir juga pandai mengambil hati ayah Azyan iaitu Mejar Idris. Untuk aktiviti perkhemahan, Syakir menggunakan Mejar Idris untuk memujuk Azyan supaya mengikuti aktiviti tersebut.

Semasa perkhemahan, banyak berlaku insiden-insiden lucu antara Azyan dan Syakir. Kawan-kawan Azyan dan Syakir memasang jerat untuk mereka supaya, mereka berdua menyedari perasaan masing-masing. Syakir sebenarnya ego, tidak mahu meluahkan rasa hatinya pada Azyan. Azyan pula, sememang seorang yang keras kepala. Apabila, Azyan dan Syakir terkena jerat yang dibuat oleh kawan-kawannya semasa di dalam hutan, disitulah bermulanya detik-detik percintaan antara Azyan dan Syakir.

Akhirnya, Azyan yang amat menggemari Coke manakala Syakir yang amat menyukai Sundae dapat disatukan dengan penuh kegembiraan. Siapa kata, Coke dan sundae tidak boleh bercampur?

Seorang gadis yang lasak dan ganas tidak mungkin akan selamanya begitu. Mungkin, pada suatu hari, gadis yang lasak dan ganas ini akan berubah menjadi gadis yang paling ayu. Gadis yang lasak juga mampu untuk menunduk kan ego seorang lelaki yang dibawa oleh Syakir. Kegembiraan dalam kehidupan akan muncul setelah mengikut segala kata-kata hati yang baik. Nasihat dari kawan-kawan juga berguna untuk meneruskan sesuatu perhubungan seperti yang terjadi antara Azyan dan Syakir. Kawan-kawan kelab teater mereka yang banyak membantu Syakir supaya menyedari hakikat yang hatinya amat menyintai Azyan. Coke dan Sundae sebuah cerita yang mempu membuatkan saya tersenyum seorang diri.

No comments:

Post a Comment