Monday, August 22, 2011

berhati-hati dengan talam bermuka muka

uitt... di pagi isnin nan indah. apakah tajuk entri kali ni agak mengarut atau mencarut?? huh... di bulan Ramadhan ni, NH merasa kesabaran sudah sampai ke tahap paling maksimum. tak tau nak meluahkan kat sapa-sapa n memang taknak luahkan kat sapa-sapa pun. so, encik blog la menjadi mangsa untuk NH meluahkan segalanya..

talam bermuka-muka? bukan kuih talam ok..
buat pembaca-pembaca yang budiman. lagi tinggal 7 hari utk kita lakukan ibadah puasa dan memperbanyakkan ibadah lain. tapi, sebebabkan NH berjumpa dengan manusia yang bermuka talam pada tahun ni, NH memang dapat rasa la, NH tak dapat nak mengumpul byk ibadah lain. semua benda yangn NH lakukan sepanjang mengenalinya seperti mencurah air di daun keladi.

manusia, memang tidak sempurna. NH pun memang jauh sekali untuk sempurna. tapi, kita sebagai manusia, yang Allah berikan nikmat yang paling baik iaitu AKAL, untuk kita berfikir. fikir sebaik-baiknya, fikir mana yang baik dan fikir mana yang buruk. kalau baik, kita buat, kalau buruk, kita elakkan. uisss, dah lari dari tajuk ni.

tapi, point 1stnya, NH nak bgtau, NH cukup2 sakit hati dengan manusia yang 'bermuka talam' ini. uisss. jgn la sekali kali anda semua jadi seperti kuih talam ye..hehhee.

sangat bahaya bila berperangai talam 2 muka ok. boleh mengucar kacirkan keamanan persahabatan orang lain.

aaaa.. tak kira, nak cite kat sini. NH ada kenal seorang makhluk tuhan semasa NH buat part time kije. makhluk tuhan ni, NH gelarkan dia sebagai 'Y' ye. untuk menyenangkan NH melakukan penceritaan. kesabaran NH memuncak pada malam td. kalau ikutkan hati bodoh NH ni, mau je bersemuka n ludah kat muka si Y tu. tapi, bila fikirkan balik, jangan malukan diri sendiri. pendekatan yang paling baik, psiko kan kepala otak si Y ni. huhhuu....

pada awal perkenalan NH dengan Y ni, NH dah rase semcm, Y ni terlalu banyak bercakap, semua bende nak di ceritakan. semua benda pasal NH dia duk soal. bab kata orang 'bzbody' la kan. tp, disebabkan kampung NH dengan tidak jauh, NH layankan aja. NH buang semua rasa tak sedap di hati. hari 1st kenal, NH kesiankan dia, balik kije kat kul 11 malam, NH g anta Y ni ke umah sewanya. di sebabkan hantarkan Y ni, NH bergaduh dengan incik tunang. incik tunang pun macam dah boleh rase semcam dgn Y ni.

disebabkan taknak pk buruk pasal org, NH kawan je. 1st bende yang buat NH pelik ngan Y ni, adalah 1 hari tu, NH puasa ganti n berbuka di tempat kije part time, NH minum la Milo Suam Kau punya. alih2 si Y ni ckp, tokey marah NH minum Milo. aiii.. selama ni NH, hari2 NH minum milo. bila dia datang je, dah dengar benda yang tak elok.

sebenarnya, dari situ lg, Y ni nak laga-lagakan NH dengan tokey n sorang lagi pekije. sampaikan NH tak menegur sapa time g kije. NH paling tak suka orang cakap belakang. kalau x suka, tegur depan2 la kan.. tp, last2, NH tanya tokey sendiri, tokey ckp, mana ada marah. boleh je minum Milo. see... nampak sangat yang Y mereka-reka cerita.

sudah panjang cerita NH ni. rasa macam malas nak teruskan..huhu.. bengang sangat dengan perangai manusia seperti Y itu. umur baru setahun jagung, baru nak kenal dunia. tp, tak tau hormat orang yang lebih tua.
last yang terjadi malam td, NH dapat tau, Y sumpah NH. dia panggil NH B*B*. dia sumpah NH melalui sms yng di hantar kat pekerja 1 lagi... sepanjang hidup nak masuk 28 tahun ni, tak pernah lagi NH kena sumpah mcm tu. NH pun tak tau apa salah NH kat dia. rabu lepas, NH dah tolong bawa Y tu ke Jalan TAR. nak shopping raya katanya. dengan takde duit nya, NH tolong gak. tp, bila dah kena sumpah mcm tu, NH memang nak ungkit semua la.. sakit hati ni..

sampai pagi ni. terfikir2, apa salah NH padanya sampai kan di sumpah seranah..
NH cakap Y talam 2 muka sebab, masa kuar dengan NH pasti Y ni kutuk pekije sorang lg. tp, bila Y kuar ngan pekije sorang lagi, dia akan kutuk NH.. kalu time Y mengutuk, NH iyekan ye la.. hahhaa.. NH pun senggal, dah tau Y tu perangai pelik, NH boleh lagi layan kuar ngan dia...

kesimpulannya.. rambut sama hitam.. hati lain-lain. berhati-hati dengan sahabat yang muka bertalam ini.. NH dan minta maaf zahir batin dengan Y mlm td. tp, dia diam je. so, nampak sangat dia marahkan NH. yang pasti, Y tak tau yang NH tau dia sumpah NH. biarlah, Allah Maha Mengetahui.. NH doakan semoga Y berubah. dia masih muda, jauh lagi perjalanan hidup dia. jangan terlalu pentingkan diri sendiri..
nampak sangat yang Y ni nak mengambil kesempatan atas persahabatan yang NH jalinkan.

kepada pembaca-pembaca blog NH, jadikan cerita NH ni sebagai iktibar. yang baik boleh ikut, yang buruk, jgn sekali kali ikutinya.. peace -.. selamat berpuasa semua..;]

5 comments:

  1. NH.....Kuih talam memang best tapi org yang bermuka talam 2 muka ni harusssss la di elak.
    Sy pun penah alami mende camgini. Depan baek tapi belakang dia duk jaja cerita yang bukan2 pasal kite. Tak pe la NH. Kalau setakat orang yang perangai camni, tak rugi pun kalo kite tak berkawan ngan dia. Hati kite pun x sakit kan. Bawak banyak2 bersabar.

    ReplyDelete
  2. saba kak noor.biarkn lah..hidup kita mmg tak bole lari dari org yg mcm tue..

    ReplyDelete
  3. liemaopurut: tu la, memang tak rugi tak kawan dgn org mcm tu. tp kesian, bila la dia nak sedar kesilapan diri dia tu. tak ikhlas dalam persahabatan.

    jee: tengah bersabar..huhu.. sib baik budak-budak lg, kalu sebaya ngan kaknor, dah kene bg tazkirah jumaat dah..hehhehe

    ReplyDelete
  4. nak minum milo satu jug pun takde hal..huhu..tak rugi weh kalau hilang kwn mcm tu..bak kata omputih "nothing to loose"..org2 mcm tu buat semak je kat muka bumi ni..huhu..org2 mcm tu mmg akan berbaik2 dgn seseorang tu hanya utk kepentingan diri je aka nak menyenangkan hidup dia..

    ReplyDelete
  5. Yani: hihi..kantoi sudah..;p
    bengang tahap tak leh nak cite kat orang macam tu.

    ReplyDelete