Pages

Tuesday, July 20, 2010

~ efek mozaik ~

dah lama saya tak update benda baru pasal belajar photoshop kan.
hari ni saya belajar efek mozaik kat sifoo.com...thanks kat sifu sifu grafik sifoo.com.




1) bukakan 1 imej yang hendak di mozaik kan. duplicate kan. so, pastikan ada 2 layer gambar yang sama.

2) Applykan Gaussian Blur kepada imej layer 1. Klik Filter > Blur > Gaussian Blur (setkan radius: 20 pixel)

3) Kemudian, applykan pula efek mozaik. Klik Filter > Pixelate > Mosaic (setkan cell size: 25 square).

4) Klik menu Filter > Sharpen > Sharpen. Untuk contoh ini, saya applykan sharpen sebanyak empat kali. Tekan Ctrl+F untuk ulang filter. (selesai untk layer 1)

5) kemudian, untuk layer 2, Tukarkan blend mode layer imej bunga orkid ini daripada Normal kepada Hard Light. Tukar blend mode: di dalam palet Layer.

Dengan blend mode Hard Light biasanya imej kita akan kelihatan sedikit gelap. Kita boleh cerahkan sedikit dengan menggunakan Curve.

Klik pada ikon “New Adjustment Layer” di bahagian bawah palet layer. Pilih Curve.


**layer 1 - saya namakan efek mozaik
**layer 2 - saya namakan Hard Light




- menunjukkan layer yang saya hasilkan -



- penggunaan curve-


- HASIL -

No comments:

Post a Comment